نشانه های سوختن واشر سرسیلندر خودرو + نکات مهم در نگهداری

چرا و چه زمانی واشر سرسیلندر می سوزد؟

 

 

واشر سر سیلندر بین بلوک موتور خودرو که قطعاتی مانند میل لنگ و پیستون ها داخل آن هستند و فضای بین سیلندر و سرسیلندر را آب بندی می کند تا از درز گاز از محفظه احتراق خودرو، نشت آب از کانال های آب و نشت روغن از کانال های روغن جلوگیری کند.

 

کار واشر سرسیلندر چیست؟

 

۱-هدایت مایعات درون خودرو:

 

درون بلوک موتور و سرسیلندر مایع خنک کننده موتور و هم روغن موتور مورد نیاز هستند و مسیرهایی در واشر سرسیلندر خودرو وجود دارند که میان سر سیلندر و بلوک موتور در در جریان و چرخش باشند. در سرسیلندر، وظیفه مایع خنک کننده تنظیم دمای سوپاپ ها و شمع ها است.

 

۲-آب بندی سیلندر:

 

زمانی که موتور در حال کار کردن است، فشار سیلندر در موتور های بنزینی به راحتی می تواند به 700 psi و در موتور های دیزلی، تا 2 هزار psi برسد. واشر سرسیلندر خودور باعث کارکرد بهتر سیلندر می شود .

 

آب بندی واشر سرسیلندر مهم است چون هر گونه نشتی گاز در دقت کار موتور اثر زیادی دارد و موجب کاهش قدرت و انرژی موتور می گردد. واشر سر سیلندر وظیفه دارد فشار و گرمای زیاد ناشی از موتور را تحمل نماید.

 

 

 

 

علت سوختن واشر سر سیلندر خودرو چیست؟

 

وقتی که آب رادیاتور کم باشد فشار زیادی به موتور و واتر پمپ خودرو وارد می شود و سبب سوختن واشر سر سیلندر می شود ، تعمیر واشر سر سیلندر هزینه زیادی را به همراه دارد.

 

 

علائم و نشانه های سوختن واشر سرسیلندر

 

 

۱_نقص فنی در واتر پمپ و عدم گردش جریان آب در موتور.

 

۲_پیچ خوردگی شلنگ های ورودی و خروجی رادیاتور.

 

۳_کم شدن آب رادیاتور

 

۴_بسته شدن مجراهای عبور آب در موتور.

 

۵_نقص فنی در ترموستات.

 

۶_خنک نشدن آب رادیاتور به علت رسوب و یا نقص در عملکرد پروانه.

 

۷_خروج آب از اگزوز.

 

۸_ورود کمپرس در داخل رادیاتور.

 

۹_قاطی کردن آب و روغن یا به اصطلاح آب-روغن قاطی کردن خودرو.

 

۱۰_کمی کشش و توان خودرو.

 

واشر سرسیلند

 

 

بعد از سوختن واشر سرسیلندر چکار کنیم؟

 

 

علائم و نشانه های گفته شده در بالا می‌تواند از نشانه‌های سوختن واشر سرسیلندر باشد پس در صورت مشاهده مواردی این چنینی حتما به تعمیرگاه مراجعه کنید تا از صرف هزینه‌های سنگین تر جلوگیری کنید.

 

 

علت اصلی سوختن واشر سرسیلندر در خودرو‌های ایرانی چیست؟

 

موتور xu۷ که در کشور ایران بر روی خودرو‌های ۴۰۵، پارس و سمند نصب می شود، به طور کلی علت سوختن واشر سرسیلندر این موتور به دو عیب مربوط می شود:

 

پیچ‌های متصل به سرسیلندر پژو به خوبی نقاط اتصال رو سفت و محکم نمی کند.

 

بوش‌های این موتور برای خودروهای ایرانی از نوع‌ تر می باشد که اگر دقت کرده باشید پس از جا زدن به طرفین کمی خلاصی دارد که فقط با قرار گرفتن سرسیلندر محکم و سفت می شود.

 

 

علت سوختن مکرر واشر سرسیلندر پژو ۴۰۵ چه چیزی می باشد؟

 

اصلی‌ترین و مهم ترین دلیل سوختن واشر سرسیلندر XU۷ به پایین بودن کیفیت قطعات و مونتاژ ضعیف موتور خودور بر می گردد و بعد هم نگهداری ضعیف و غیر اصولی از خودرو و لوازم آن.

 

 

 

 

جنس مواد در واشر سر سیلندر خودرو چیست؟

 

واشر سر سیلندر باید مثل سایر قطعات موتور از مواد با محکم و مقاوم در برابر بارهای مکانیکی انتخاب شوند که در برابر حرارت زیاد، فشار بالای موتور و ضربه استحکام مکانیکی لازم را داشته باشند. واشر سر سیلندر همچنین دارای انعطاف می باشد تا از نظر کارکرد بتواند به عنوان عایق احتراق سرسیلندر را به درستی انجام دهد. بنابراین از ورق یا لایه های فلز نرم و مواد منعطف و نسوز تولید می شود.

 

 

 

 

آیا با واشر سر سیلندر خراب و سوخته می توانم رانندگی کنم؟

 

باید از رانندگی خودداری کنیم و به نزدیکترین تعمیرگاه مراجعه کنیم اگر هم در نزدیکترین محل مکانیکی نبود باید با یدک کش ماشین را برای تعمیر ببرید تا مکانیک ماهر با عیب یابی، خرابی و عمق آن را بینید و طبق آن تصمیم به تعمیر بگیرد.

 

 

 

 

نحوه تشخیص سوختن واشر سرسیلندر

 

 

تشخیص سوختن واشر اندکی زمان بر است ولی بعضی از مشکلات موتوری وجود دارد که نشان دهنده سوختن واشر سرسیلندر می باشد. هم چنین برای مشخص کردن آن می توانیم با یک تست کمپرس موتور، تست نشت و بلوک موتور ممکن است نیاز باشد تا به طور تشخیص داده شود که واشر سرسیلندر خراب شده است.

 

هزینه تعویض یا تعمیر واشر سرسیلندر چقدر است؟

 

 

توجه داشته باشید خود واشر سرسیلندر قیمتی ندارد چون در ابتدا باید علت واشر سرسیلندر سوزاندن بررسی شود که آیا سرسیلندر نیاز به تعمیر دارد یا باید به طور کامل تعویض شود. اگر مشخص شود که باید واشر سرسیلندر، تعویض شود دارای بخش های زیادی می شود از جمله تایمینگ، منیفولد ورودی و اگزوز و قطعات خود داخل سرسیلندر باید باز شوند. نکته ای که هست آن است اگر افزایش دما باعث خراب شدن سر سیلندر شده باشد باید سرسیلندر را به تراشکاری بفرستید.

محسن گفت:
سلام
مطالب مفیدی بود ممنون
Ali گفت:
کامل بود درباره واشر سر سیلندر ولی بهتر بود قیمت ها برای واشر سر سیلندر و هزینه رو به طور کلی توضیح میدادین
جواد یساری گفت:
سلام ممنون خوب بود
قاسمی گفت:
بهتر بود فیلم هم قرار میدادین تا راحت باشه و کسی خواست به ویدیو نگاه کنه
Babak گفت:
خوب بود
کیارش گفت:
سلام
زمان مطالعه هم قرار بدین تا بدونیم چقدر وقت بزاریم برای خواندن
سامان گفت:
مطالب دیگه ای هم در سایت قرار بدین درباره واشر سر سیلندر

نوشته های اخیر

دسته بندی ها