نکات مهمی که به صورت عملی و عینن به دست آمده است، در زیر برای شما جمع کرده ایم. رعایت نکات قبل از آزمون عملی رانندگی می تواند در موفقیت شما بسیار زیاد تاثیر گذار باشد:
۱) حتما قبل از آزمون شهری از کلمات انرژی بخش مانند من می توانم، برای خود استفاده کنید و با آرامش کامل و بدون استرس و نگرانی به محل برگزاری امتحان بروید.
۲) بعد از اینکه نشستین پشت فرمان خودرو آزمون رانندگی شهری، به فرض اینکه در کنار مربی آموزشگاه نشسته اید شروع به حرکت و رانندگی نمایید و به وجود افسر راهنمایی و رانندگی فکر نکنید.
۳) رعایت نکات و قوانین رانندگی مهم ترین بخش آزمون شهری شما است. وقتی افسر راهنمایی غیر از این را از شما خواست، به کار خود ادامه دهید. عجله نکنید، حتی اگر افسر از شما تقاضا کرد عجله کنید.
۴) در هنگام حرکت کردن خودرو صفحه روی کیلومتر رو بررسی کنید تا چراغ هشدار قرمز مربوط به کمربند، ترمز دستی و باز بودن درب ها روشن نباشد.
۵) قبل از حرکت کردن حتما راهنما بزنید، زدن دنده و در آخر خواباندن ترمز دستی فراموش نکنید. این ها نکات آخرین مراحل قبل از حرکت شما از جای توقف خودرو خواهند بود.
۶) قبل از خروج از محل پارک شده ی خودرو حتما بعد از راست کردن فرمان خودرو، ایست کامل کنید و با چشم و دید زیاد اطراف را ببینید، وقتی خلوت بود مسیر حرکت، به حرکت ادامه بدهید.
۷) دقت نمایید وقتی افسر از شما می خواهد که با دنده ۲ حرکت کنید، در آغاز به مقدار کافی پا را روی پدال گاز فشار دهید تا صدای موتور را بشنوید، بعد دنده را عوض کنید. اما حتما حواستان باشید چون افسر بلافاصله با دیدن اولین خودرو پارک شده کنار خیابان آزمون پارک دوبل را می گیرد از شما و در اولین تقاطع نیز گردش به چپ را آزمون می گیرد.
۸)بسیار دقت کنید که ۱۵ متر مانده به تقاطع انجام بعضی کارها ممنوع است. کارهایی مثل پارک دوبل، پارک ۴۵ سانتی متر، دنده عقب گرفتن، همچنین دور زدن یک و دو فرمانه و رفتن به دنده 3 و...
۹) در زمان پارک دوبل و دنده عقب دقت کنید که سرعت خودرو را کامل کنترل کنید و آهسته حرکت کنید. هر زمانی احساس کردید که سرعت در حال زیاد شدن است کمی کلاچ را به پایین فشار داده و دوباره سرعت خودرو را کنترل نمایید.
۱۰) اگر بعد از پارک دوبل افسر گفت دنده عقب برید، ابتدا فرمان را یک و نیم دور به سمت راست بچرخانید بعد مانند همیشه دنده عقب بروید.
۱۱) دقت کنید که اگر گفت پیاده شوید مراحل کار به این صورت است که ابتدا ترمز دستی را بکشید، بعد نوبت به خلاص کردن دنده، سپس خاموش کردن و در آخر قبل از پیاده شدن دنده را روی دنده ۱ قرار دهید. دقت کنید که برای خاموش کردن خودور، استارت را در خلاف جهت عقربه های ساعت و به سمت چپ خود بچرخانید.
۱۲) خاموش کردن خودرو نکته مهمی است که باید حواستان باشد در هنگام خاموش کردن به اشتباه دوباره خودرو رو استارت نزنید. روش درست خاموش کردن خودرو استارت رو به سمت خلاف عقربه های ساعت بچرخانید. در آخر درب خودرو را نیز با احتیاط باز کنید و مراقب باشید خودرو دیگری در حال نزدیک شدن به شما نباشد.
۱۳) به هیچ عنوان از روبروی و یا جلوی خودرو آزمون رانندگی رد نشوید.
۱۴) دقت کنید اگر افسر پس از آزمون شهری کاردکس شما را نگه داشت به معنی قبولی شماست و اگر هم خدایی نکرده مردود شدید، اصلا ناراحت نشوید و نگران نباشید. دوباره تمرین کنید و قوی تر و با اعتماد به نفس و تمرکز بالاتر برای آزمون بعدی شهری خود را آماده کنید.
چگونه در آزمون شهری راهنمایی و رانندگی قبول شویم؟
نکته اول آزمون شهری :
راهنما را فراموش نکنید! به یاد داشته باشید که یکی از مراحل سخت آزمون شهری همان اول است که روی صندلی مینشینید. میبایست صندلی را درست تنظیم کنید. آینهها را با حوصله تنظیم کنید. کمربند را فراموش نکنید. زمانی استارت خودرو رو بزنید که همه چیز مرتب و طبق مقررات باشد.
برای آنکه تمام نکات در ذهنتان بماند پیش از آزمون شهری کارهای اولیه را لیست کنید و بارها تمرین کنید و مهمترین تلهای که هنرجویان را گرفتار میکند نزدن راهنماست. شما باید عادت کنید برای دور زدن، حرکت کردن، توقف کردن، تغییر مسیر دادن راهنما را به موقع بزنید. این نکته بسیار مهم است. شاید اگر در همون ابتدای حرکت شما ، اگر راهنما را روشن نکنید افسر شما را رد کند اما ذهنیت او قطعا منفی خواهد شد. برای اینکه راهنما زدن را فراموش نکنید لازم است از همان روز های آغازین تمرین و آموزش رانندگی عادت کنید به راهنما زدن .
نکته دوم آزمون شهری :
بر کلاچ تسلط داشته باشید اولین بار که ماشین را به حرکت در میآورید میبایست کلاچ را رها کنید. همان اول برای آنکه دنده جای بگذارید کلاچ را تا ته فشار ندهید یا هنگام برداشتن کلاچ برای اولین حرکت ماشین عجله زیادی نکنید. مهارت شما بر کنترل کلاچ تاثیر زیادی بر نظر افسر و قبولی خواهد داشت . حتما سعی کنید تسلط کافی و مناسبی برای کلاچ داشته باشید که در این صورت بخش زیادی از راه قبول شدن رو پشت سر گذاشتین.
نکته سوم آزمون شهری :
برای دید کافی باید صندلی تنظیم باشد. در صورتی که برای تنظیم صندلی حوصله و وقت به خرج ندهید تسلط کافی بر روی پدالهای خودروی امتحان نخواهید داشت. هر سه آینه باید طبق دید خودتنظیم کنید. قبل از استارت زدن این دو مورد را کنترل کنید. کمربند رو فراموش نکنید، ترمز دستی فراموش نکنید، و اما راهنما شاه کلید اساسی است.زمان راه افتادن آنقدر موارد مختلفی را باید بررسی کنید که ممکن است راهنما زدن را فراموش کنید. بیشتر هنرجویان در همان حرکت اول با نزدن راهنمای ماشین تمام امتحان را خراب میکنند. اگر قرار است بایستید، دور بزنید، بپیچید و هر تغییر جهتی که اعمال میکنید، راهنما را فراموش نکنید، حتما با خود مرور کنید قبل از امتحان تا فراموش نکنید.
نکته چهارم :
از خاموش شدن ماشین جلوگیری کنید حواستان به کلاچ ماشین و میزان گاز باشد. در این جا کامل خلاص کنید. اگر ماشین در حال خاموش شدن بود کمی گاز دهید. دو بار خاموش کردن یعنی رد شدن در آزمون اما مهم است که بدانید وقتی که بار اول که ماشین رو خاموش میکنید هنوز همه چیز تمام نشده .آرامش داشته باشید و ادامه آزمون را خوب پیش ببرید . سعی کنید ادامه آزمون را خود را با تسلط نشان دهید. یکی از دلایلی که باعث خاموش شدن ماشین میشود ندانستن قلق کلاج ماشین می باشد. چند بار اول کلاچ را امتحان کنید تا نقطه درست و حرکت آن دستتان بیاید. کلاچ ممکن است خیلی بالا یا خیلی پایین باشد. در هر صورت میتوانید با تنظیم آن از خاموش شدن جلوگیری کرد
در دور دو فرمان و پارک دوبل تسلط داشته باشید. در زمان دور دو فرمان باید بدون ایراد و اشکال بتوانید ماشین را دور بزنید. در این مورد افسر تخفیفی و گذشتی برای شما قائل نمیشود، مخصوصا زمانی که در هنگام دور زدن عملکرد شما خطرساز باشد. اما در مورد پارک دوبل، دراین مورد تمیزی و دقت کار در پارک بسیار مهم است. چند سانت فاصله یا کمی کم تجربگی در پارک دوبل شما برای افسر قابل چشم پوشی و گذشت می باشد . بنابراین به شما توصیه میکنیم وقتی که در مورد پارک دوبل اعتماد به نفس خوبی ندارید و استرس دارید بهتر است حداقل موارد محدودی را رعایت کنید. مورد به هیچ عنوان برخوردی با ماشینهای پارک شده نداشته باشید. به آینه یا بدنه هر کدام که باشد نه تنها در همون زمان آزمون را رد میشوید بلکه دردسرهای بعدی را نیز خواهید داشت. در زمان پارک دوبل راهنما فراموش نشود. سعی هنگام پارک دوبل خاموش نکنید. به جدول برخورد نکنید. این موارد را حتی در صورتی که مهارت بالا و زیادی در پارک دوبل داشته باشید نیز میتوانید رعایت کنید.
نرم و با آرامش رانندگی کنید ترمز شدید، گاز شدید، حرکت فرمان یک دفعه شدید بسیار مخرب و زننده است. سواری نرم ماشین یکی از مهمترین معیار و نکاتی است که افسر به آن توجه زیادی میکند. کافیست افسر یک بار بر اثر ترمز شدید شما به سمت شیشه جلو پرت شود. شاید همون ابتدا رد نشوید اما مطمئن باشید کار شما در ادامه سخت شده، سواری نرم خودرو نشان دهنده تسلط و مهارت شماست.
حتما در مواردی افسر به شما خواهد گفت که جلوی پارکینگ خانه یا زیر تابلو توقف ممنوع، ماشین را نگه دارید یا پارک کنید ، اگر بدون اشاره به ممنوع بودن توقف در این محل به حرف افسر گوش کنید نمره منفی را گرفتهاید! افسر در حال آزمون گرفتن از شماست بنابراین باید حواستان باشد که در دام و تله ی او نیوفتید. حتما به تابلو های توقف ممنوع دقت کنید. در هنگام توقف و پارک دوبل راهنما فراموش نشود و آینه را چک کنید. اگر آینه را خوب چک نکنید و ماشین پشت سر شما با صدای بوق اعتراض کند ، افسر نمره منفی بابت توجه نکردن به آینه ها رو را برایتان ثبت میکند. اگر مکانی که دور زدن ممنوع است گفت دور بزنید، اگر در کوچه با خیابان ورود ممنوع خواست بپیچید یا از چراغ راهنمایی عبور کنید، در حال امتحان کردن شماست. هشیار باشید. افسر منطقه مورد آزمون را قدم به قدم میشناسد پس حواستان کاملا جمع باشه. حواستان به حق تقدمها باشد فرعی به اصلی و میدان ، در این موارد بسیار هوشیار باشید. گاهی اوقات ممکن است افسر از شما درباره حق تقدم سوال کند. با آرامش به سوال پاسخ دهید. بعضی افراد تصور میکنند که نکات و قوانین کتاب آیین نامه در امتحان عملی به کار هنر جو نمیآید . این تصور کاملا اشتباه است. افسر زمان امتحان اجازه دارد در مورد آیین نامه نیز شما را بیازماید و باید سربلند بیرون بیایید . در واقع تسلط شما بر قوانین آیین نامه باید پیش از آزمون عملی ایجاد شده باشد و زمانی که نتوانید سوالات حق تقدم را پاسخ دهید تاثیر زیادی بر نظر افسر و قبولی شما خواهد داشت.
شما اجازه دارید اشتباه کنید به غیر از اشتباهات خطر ساز، سایر اشتباهات شما ممکن باعث رد شدن نشود. تعداد زیادی از افراد هستند که با یک خطا توانستند از آزمون عملی سربلند بیرون بیایند. افسر تمامی جوانب و نکات را بررسی، بنابراین وظیفه شما این است که در گام اول مرتکب اشتباه نشید و در گام دوم اگر هم اشتباه کردید سعی کنید ادامه آزمون را بدون اشتباه تمام کنید. اغلب افراد با اشتباه اول در اثر استرس دست و پای خود را گم میکنند و پشت سر هم اشتباه میکنند. باید بتوانید اعصاب خود را کنترل کنید. اعتماد به نفس خود را از دست ندهید و بدون استرس و نگرانی به کار خود ادامه دهید. حواستان باشد که شاید لازم باشد در زمان آزمون یا برای پارک مجبور باشید دنده عقب برید. حتما دست خود را پشت صندلی افسر بگذارید و بچرخید به سمت عقب. بعضی از افراد برای دنده عقب فقط از آینه به پشت نگاه میکنند. شاید از شرایط پشت آگاهی کامل داشته باشید و نیازی به چرخیدن کامل به عقب نباشد اما یادتان باشد شما در حال آزمون دادن هستید و افسر به دنبال کارهای اشتباه شماست. پس همه چیز را درست اصولی انجام دهید.
سایت ویرا تست مرجع اصلی و معتبر سوالات آیین نامه رانندگی ایران
پرسشهای متداول
چگونه در آزمون عملی رانندگی با افسر (تو شهری) قبول شویم؟
شرط اصلی موفقیت در آزمون عملی رانندگی، حفظ آرامش در هر شرایط و داشتن اعتماد به نفس است. شما بارها در کنار مربی خود نشسته اید و رانندگی رده اید، پس تردیدی وجود ندارد که مهارتهای لازم برای رانندگی را بلد هستید که به این مرحله رسیده اید. تصور کنید افسری که از شما امتحان رانندگی می گیرد همان مربی شماست که باهاش تمرین کرده اید.
چند بار می توانیم در آزمون شهری شرکت کنیم؟
شرکت در آزمون عملی شهری هیچ محدودیتی از نظر تعداد دفعات شرکت و رد شدن ندارد. فقط در صورت ۴ مرتیه رد شدن، افسر برای شما چند جلسه آموزشی جدید می نویسد باید به آموزشگاه مراجعه کنید و با پرداخت هزینه شرکت در کلاسهای تکمیلی، نقطه ضعفهای خود را بر طرف سازید.
با افسر آزمون شهری چطور برخورد کنیم تا قبول شویم؟
نکته اصلی در برخورد با افسر، رعایت قوانین در کمال احترام به افسر است. اگر افسر از شما کاری و حرکتی خواست که خلاف قوانین است. به آموزش هایی که دیده اید توجه کنید و کار درست را انجام دهید. این نکته و تستی است که افسر راهنمایی و رانندگی به کمک آن می خواهد شما را آزمایش کند.